Biografie DUTCH / Bio_Eng.doc / CV.pdf


Marloeke van der Vlugt (1971) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 1997 behaalde zij cum laude haar doctoraal met een praktisch onderzoek naar de relatie tussen kostuum, decor, video en dans. Daarnaast studeerde zij scenografie aan de Goldsmith’s Academy, choreografie aan het Laban Center, beide te Londen en volgde zij diverse videocamera- en montagecursussen. Thans werkt zij als maker en vormgeefster van verschillende audiovisuele en theatrale producties / installaties.

 

Ze was adviseur voor het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+ in Den Haag en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties in Amsterdam. Als docent was ze onder meer verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en het Frank Mohrinstituut in Groningen.


Na 4 jaar als kernlid van theatergroep Space, begon ze in 2006 haar studie aan Dasarts, Advanced Studies in the Performing Arts, met als doel de mogelijkheden van video en technologie binnen een theatrale setting te onderzoeken en uit te breiden. Het eerste jaar onderzocht ze de theatrale en beeldende mogelijkheden van de Multiplayer Online World ‘Second Life’. Dit onderzoek resulteerde in de film ‘My Cave’ en de voorstelling AKI ANNE. In samenwerking met Waag Society ontwikkelde zij vervolgens een interactieve route met mobiele telefoons, waarbij gebruik werd gemaakt van het ’locative media platform 7scenes’.


Ze studeerde af met de interactieve installatie ‘Series Patchmaker, no 1. Marloeke, 1971’. In deze – verder uit te breiden - reeks installaties staat het menselijk lichaam als interface centraal en worden de mogelijkheden van diverse sensoren, electronic textiles, huidgeleiding, electric field sensing en augmented reality onderzocht. In 2011 werd No. 1 uitgewerkt tot de voorstelling DUETTEN waarin publiek en danser elkaar treffen en verleiden tot fysieke interactie.


Artistiek statement


In mijn (theater)werk staat het lichaam in al z’n facetten -van zowel performer als publiek- centraal. Letterlijk en figuurlijk.

Mijn werk probeert steeds de natuurlijke barrières van het lichaam ter discussie te stellen. Het onderzoekt de relatie die we met ons lichaam hebben. Hoe en in hoeverre kunnen we het lichaam manipuleren?

Hoe kunnen we het als een instrument / interface gebruiken om ons tot de buitenwereld te verhouden?

Kunnen we zowel mentaal, fysiek als spiritueel de grenzen van het lichaam overschrijden of zelfs opheffen? Welke nieuwe ervaringen kunnen we het geven? Kunnen we de zintuigen uitbreiden? Kunnen we de huid oprekken, uitvouwen of open laten barsten? Kunnen we fysieke sensaties op afstand beleven (mobiele huid)?

 

In mijn vormgeving en theatrale installaties creëer ik hiervoor ruimtes die een directe, vaak fysieke relatie met het lichaam van de performers en het publiek aangaan. Mijn beelden hebben:


-een menselijke maat; ik neem het menselijk lichaam en maat als uitgangspunt voor mijn ruimtes. Dat wat de ruimte moet oproepen aan gevoel en betekenis ontstaat pas wanneer er ‘een persoon’ binnenloopt. De ruimte communiceert in directe relatie tot het lichaam. Er wordt zo een nieuw universum op het podium gecreëerd dat zeer herkenbaar blijft.

Beeld en performers blijven elkaar op directe wijze en continu beïnvloeden. Het beeld roept altijd een reactie op van de performers en de performers zijn van invloed op het beeld of transformeren het zelfs gedurende de voorstelling.

-een grafische, geometrische, heldere stijl; naast mijn persoonlijke smaak is ook het contrast met het organische menselijk lichaam dat ik hiermee bereik van groot belang. Ruimte en lichaam benadrukken elkaar.


Technologie, met name interactieve video, speelt altijd een grote rol. De manier waarop ik deze inzet stimuleert een actieve houding bij het publiek. Die wordt uitgedaagd ‘het verhaal’ mede te creëren. Hierbij is ‘het met name een verdienste  dat de technologie niet de beperkende factor in de ervaring is, terwijl die wel de grenzen van onze zintuiglijkheid laat zien’ (Lucas Evers, Head of Programme, De Waag, citaat over Series Patchmaker, no.1).



Deelname PQ 2007

http://www.oistat.nl/tmpl_submenu.asp?path=no795fwgmiriicb8zp4


Deelname PQ 2011 / Looking For...

http://www.vpt.nl/content.asp?path=hlhtu017


Artikel Erik de Ruyter / Zichtlijnen:

zl_pq2011_looking_for.pdf


verslag_pq.pdf







Marloeke van der Vlugt


interactive performative spaces


Marcusstraat 52, studio 3-b

1091 TK Amsterdam

info@marloekevandervlugt.com